• 75 SEM BURGOS


    Dona i missió
  • SOS EMERGÈNCIA


    OMP amb Turquia i Síria
  • "GUIA COMPARTIR LA MISSIÓ"


    Propostes de voluntariat missioner
  • ANIMACIÓ MISSIONERA


    Recursos per l’animació missionera de joves
  • SUPERGESTO


    Plataforma per als joves interessats en la missió
  • ANIMACIÓ MISSIONERA


    Recursos per l’animació missionera amb infants
  • GESTO


    Revista missionera per als més petits
  • OMPRESS


    Servei missioner de notícies
  • AJUDA A LES MISSIONS


    Col·labora amb els missioners espanyols

miércoles, 19 de marzo de 2014

Joves Enamorats de la Missió


1 . On vas anar de missió ?

Un grup de joves de Tarragona vam visitar Hondures a l’estiu de 2011 , ja que el Bisbe d'una de les seves diòcesis , Lluís Solé i Fa, és natural d'aquesta ciutat catalana i existia una connexió ( que mai ha perdut ) amb les delegacions de Joves i de missions de l'Arquebisbat .

Tot just ens coneixíem entre nosaltres , i vam preparar el viatge juntament amb els encarregats de la pastoral juvenil i el mateix bisbe . La idea era col · laborar en el projecte IHER ( Institut Hondureny d'Educació per Ràdio ) que tracta de fer arribar l'educació a tot tipus de persones que viuen allunyades de centres educatius a la selva . Juntament amb alguns sacerdots i germanes vam poder , a més , recórrer part de la Diòcesi de Trujillo en les visites pastorals i entendre la manera de viure la fe de les seves comunitats .

2 . Per què vas decidir anar?



El meu pare havia mort feia uns anys , i en aquest temps jo vaig estar molt preocupada sobre el sentit de la meva fe . Creia en Jesús i en la vida més enllà de la mort , però no tenia clar si estava creient per necessitat , per culpa de les meves circumstàncies o com una espècie d'homenatge a l'educació que el meu pare ens havia llegat . Durant el mes d'abril de 2011 , vaig tenir l'oportunitat de xerrar amistosament amb el pare Simó , responsable de la pastoral juvenil , i em va animar a emprendre aquesta experiència . Mai m'havia plantejat fer-la, i no tenia molt clar quin sentit podia tenir per a mi ... però vaig pensar que si Déu m’estava proposant alguna cosa, no podia obviar-ho.
3 . Com va ser la teva experiència missionera ?

El meu viatge a Hondures va ser com un viatge al cor de moltes persones , inclòs al dels meus companys i al meu propi. Hondures és un país amb greus problemes de narcotràfic , extorsió i corrupció política . San Pedro Sula és ja la ciutat més insegura del món . Els accessos a la cultura, l'educació, el treball ... estan supeditats als interessos d'uns pocs . Però enmig de la criminalitat , la pobresa i la manca de recursos , sobreviu l'energia més poderosa i renovable d'aquest món que és l'amor . Vam quedar impressionats de l'enorme capacitat d'acollida de la seva gent , les famílies que van obrir les portes de les seves humils llars ens van fer entrar-hi com un més , donant-nos el més íntim i estimat de si mateixos per tractar-nos com a un veritable germà . En ells trobem a Déu , i en ells vam sentir reals i palpables molts passatges de l' Evangeli !

Vam conèixer a moltes persones a les que vam sentir com a germans des del primer moment , ja que ells tenien una gran capacitat per fer-te sentir estimat, per abraçar , per expressar l'alegria de la seva fe i per aixecar-se cada matí amb coratge i confiança en el món i en l'home . Recordar-ho m'omple d'emoció , ja que vaig sentir que dia rere dia la meva capacitat per estimar també s'eixamplava , com si pogués afegir Gigues i Gigues de capacitat . Em van fer un regal molt bonic , veure Déu a través de l'home , de l'home amic i de l'enemic , i ser capaç de demostrar el meu amor que és un do per als altres i per a mi mateixa .
4 . Com animaries a altres joves a viure aquesta experiència ?

Abraçant . Ens abracem molt poc , ens costa disposar i mostrar amor . Crec que si pogués trobar-me amb un jove ara , primer l’abraçaria , ell em miraria com si estigués boja , fins que entengués que l'estimo i que és important per a mi , perquè ho és també per a Déu . I a partir d'aquí tot es contagia , no hi ha res més contagiós que un somriure , que l'alegria , que l'amor ! En una xerrada , en el silenci , en una trobada ... són ocasions meravelloses i íntimes per explicar-li al jove que la missió et sintonitza amb el món , un món de Déu del qual ens hem de responsabilitzar . Un món de germans que estan patint i als que hem d'escoltar per acudir en la seva ajuda en la mesura de les nostres possibilitats . Però per parlar-li al jove del món , primer cal parlar-li sobre ell mateix .
5 . Què creus que va canviar en la teva vida quan vas tornar ?

M'he reconciliat amb mi mateixa , amb altres persones , amb Déu mateix . Tinc confiança en les persones , no sempre és fàcil confiar en els altres, una confiança sana , la que no deixa lloc a la decepció , sinó la que s'embarga d'un sentiment de comprensió i de perdó , i d'esperança en la unió , de treball en equip i de posar a disposició d'altres els dons de cadascú.

Allà em vaig retrobar amb el meu pare , ho vaig sentir a prop tot i la llunyania d’allò familiar i conegut. I no m'he tornat a separar d'ell i de la ferma convicció que ressegueix amb amor les lletres que aquí deixo .

Ara mateix visc amb intensitat meu dia a dia , però a més , he replantejat la meva feina , la meva vida professional i les meves activitats . Si , ara penso en el que puc aportar jo , i no en el que m'aporten altres . Així es construeix , així es treballa per la pau .

6 . Va ser dur per a tu tornar a Espanya ? Per què ?

No. Hondures em va ensenyar a estimar , i a Espanya tenia i tinc molts a qui estimar i pels que treballar. És dur pensar en no tornar , en deixar enrere per la por a l'oblit , que el meu cor s'endureixi , que la meva esperança s'esvaeixi . Però he anat comprovant que em vaig endur els somriures de tots ells , un equipatge molt lleuger que m'ajuda a traslladar a la meva missió a Espanya tot el que la missió em va donar . La meva família , els meus amics , les persones que atenem a la Càritas parroquial , el meu cap , els meus companys ... tots necessiten somriures i abraçades " hondurenyes ", i quan es reben ... ningú queda indiferent . Passa-ho ! ! 
7 . En la teva opinió , què és el millor de donar-se als altres?

Donar-se als altres és obrir el cor al germà . Ens costa molt, precisament perquè en obrir-nos pressentim un perill , el zel i la por ens envaeixen , i preferim romandre misteriosos , ocults a ell . Si , ens poden fer mal , som persones fràgils i sensibles ... però quan ens obrim a algú podem arribar a descobrir tant de nosaltres mateixos , de l'altre i del món ! ! Val la pena fer el pas. Obrir-se a l'altre i oferir-se és lliurar tot el que som per avançar junts més i millor . És sumar esforços, és treballar en equip , és descobrir que en la unió comú resideix la força per fer d'aquest món un lloc que no s’oblidi de Crist , que se senti abraçat i consolat per Ell , i que celebri el triomf de la pau i l'amor.
8 . De quina manera està present Jesucrist en els països de missió ?



Jesús, abans de la seva ascensió al Cel , deixa els apòstols la instrucció de continuar parlant del missatge de Déu " més enllà de les seves fronteres " . I és que Jesús mai deixa de banda la dimensió universal de la Bona Nova . També Sant Fructuós , abans del martiri , pren consciència que "cal tenir present l'Església sencera , d'Orient a Occident" . La crida del Papa a les JMJ de Rio ens recorda que en un temps en què "necessitem " pensar més en nosaltres i solucionar primer "els nostres problemes" , val la pena aixecar el cap per veure tot el que el món és i responsabilitzar-nos de tot el que passa a cada racó del planeta . Sentir-nos part de l'Església universal ens enriqueix , ens enforteix i ens anima a viure el preciós do de la fe en comunió amb els germans . Cal no oblidar que abans que nosaltres anem ... Déu ja hi és.