• 75 SEM BURGOS


    Dona i missió
  • SOS EMERGÈNCIA


    OMP amb Turquia i Síria
  • "GUIA COMPARTIR LA MISSIÓ"


    Propostes de voluntariat missioner
  • ANIMACIÓ MISSIONERA


    Recursos per l’animació missionera de joves
  • SUPERGESTO


    Plataforma per als joves interessats en la missió
  • ANIMACIÓ MISSIONERA


    Recursos per l’animació missionera amb infants
  • GESTO


    Revista missionera per als més petits
  • OMPRESS


    Servei missioner de notícies
  • AJUDA A LES MISSIONS


    Col·labora amb els missioners espanyols

miércoles, 7 de marzo de 2018

"L'educació, tal i com ens recorda sovint el missioner tarragoní i bisbe de Trujillo, Mons. Lluís Solé i fa, és una de les pedres angulars fonamental en la construcció d’un món més just"

Esttela esdevé veritable projecte de comunió entre les escoles
diocesanes de Trujillo (Hondures) i Tarragona

El passat 28 de gener celebràvem la Jornada de la Infància Missionera, una oportunitat única per provocar la trobada entre infants d’arreu del món. Els infants, com els adults, s’enriqueixen en obrir-se a realitats diferents a les pròpies, escoltant amb el cor, i sentint-se membres d’una Església Universal.
Aquesta jornada s’estén durant tot l’any amb iniciatives brillants que promouen el compromís missioner dels més petits a moltes ciutats del nostre país. A casa nostra, la iniciativa que pren forma aquests dies a les Escoles Diocesanes de Tarragona posa de manifest la voluntat de fer camí transcendent per tal de, a través dels germans, acostar-nos a Déu.
Parlem d’Esttela, l’agermanament que actualment uneix en comunió les Diòcesis de Trujillo (a Hondures) i la Diòcesis de Tarragona, a través dels diferents centres educatius que en formen part. Aquesta relació persegueix un doble objectiu: poder compartir el què som i el què fem per afavorir l’enriquiment mutu, i establir vincles que ens permetin recolzar-nos en la tasca docent que realitzem diàriament. La educació, tal i com ens recorda sovint el missioner tarragoní i bisbe de Trujillo, Mons. Lluís Solé i fa,  és una de les pedres angulars fonamental en la construcció d’un món més just.
Aula Compartida: “Quae audisti doce” (2 Tm 2,2)
Per això, Escoles Diocesanes de Tarragona ha engegat Aula Compartida, una plataforma de formació online per a docents. Aula Compartida és una iniciativa que neix amb u
na doble finalitat. D'una banda, la de compartir pràctiques innovadores en la tasca docent, i per una altra, la d'establir vincles de col·laboració entre aules escolars, especialment amb aquells entorns que experimenten dificultats d'accés a la formació continuada i actualització dels seus professionals docents.
Darrere d'Aula Compartida trobem a l'equip de docents i tècnics voluntaris d'Escoles Diocesanes de Tarragona (EDT) que gestionen i coordinen la programació i elaboració de continguts, en base a les necessitats dels equips receptors.

També participa d'aquest programa ESIT, el projecte formatiu nascut del grup d'Escoles Diocesanes de Tarragona i el Centre Tarraconense "El Seminari", per oferir formació d'alt nivell en un context internacional, treballant paral·lelament amb el sector empresarial. ESIT col·labora amb aquesta iniciativa garantint la qualitat de l'oferta formativa i la seva adequació al context digital.
EduMindUp! és el tercer partner d’aquest programa, espai de col·laboració entre xarxes escolars per a actualitzar la pràctica docent dels professionals de l’educació entorn a les novetats neurocientífiques. EduMindUp! es va iniciar a la ciutat de Tarragona en forma de congrés l’any passat i continua ara en forma de seminaris, xerrades e intercanvis, i nodreix d’innovació i fonament científic les propostes educatives d’Aula Compartida.
En el projecte formatiu s'ofereix una àmplia oferta de cursos en línia orientats a innovar en la pràctica docent, des del plantejament de metodologies actives que propicien el canvi de paradigma en el procés d'ensenyament i aprenentatge, i on l'alumnat ha de ser agent actiu i protagonista del seu procés educatiu. El proper mes de març s’inicia el primer curs sobre Aprenentatge Cooperatiu, amb molt bona acollida per part dels claustres hondurenys.
Un cop impulsada aquesta plataforma de formació online, les dues diòcesis continuen treballant aquesta relació, posant l’accent, ara, en que els alumnes d’ambdues realitats puguin conèixer-se i aprendre a estimar i valorar cultures tan diferents a la seva i, alhora, paradoxalment, tan properes.

"En això coneixeran tots que sou deixebles meus,  si teniu amor entre vosaltres."  (Jn 14,34-35) 

És fàcil estimar allò que ens es conegut. I allò que no coneixem? Els alumnes de les Escoles Diocesanes de Tarragona volen aixecar la vista més enllà d’allò que els hi resulta proper i conegut, per descobrir que poden estimar tots els germans del món. I la tasca pastoral d'aquest agermanament en serà la prova. Per això, a cada escola diocesana s’ha triat un curs a primària i una altre a secundària per ser ambaixadors del projecte Esttela. Cada un d’aquests cursos es posarà en contacte amb el curs homònim a Hondures, i al voltant d’una temàtica concreta, aprendran els uns dels altres, i ho compartiran amb els alumnes del seu centre. 
Així tenim diferents propostes a cada escola, que seran oportunitats ben especials per aprendre a estimar coneixent i donant-se a conèixer:
Col·legi Sant Pau de Reus
Seran els alumnes de 4t curs els que actuaran com a ambaixadors d’Esttela, que iniciaran el contacte amb els alumnes de 4t curs de la Escuela San Juan Bautista de Trujillo (Hondures). Plegats, compartiran sobre les tradicions pròpies de la celebració dels patrons: Sant Pere en el cas de Reus i Sant Joan Baptista en el de Trujillo.
Col·legi Sant Rafael de la Selva del Camp
Els infants de 1r d’Educació Primària del Col·legi Sant Rafael treballaran conjuntament amb els del curs homònim de la Escuela San Juan Bautista de Trujillo, i junts aprendran sobre la història de les dues vil·les, fixant-se sobre tot en les professions artesanals d’un i de l’altre indret, i els temples i edificis singulars de Trujillo i La Selva del Camp.
Col·legi Mare de Déu de la Serra i CEE Tilmar de Montblanc
Enguany Montblanc es Capital de la Sardana, per tant, com no podia ser d’una altra forma, les danses tradicionals es convertiran en l’eix temàtic d’aquesta trobada entre infants. Serà el curs de 4t de Primària l’ambaixador oficial d’aquesta celebració, i compartiran amb la Escuela Monseñor Virgilio de Sonaguera (Hondures) la riquesa que ambdues realitats tenim en les nostres danses i cançons. A la Secundària, els ambaixadors seran del 1r curs de l’ESO i, en aquest cas, el tema central serà el patrimoni natural de Montblanc i de Sonaguera.
Els alumnes del Centre d’Educació Especial Tilmar formaran equips amb els ambaixadors de Mare de Déu de la Serra en una clara aposta per treballar des d’una perspectiva inclusiva els esdeveniments més importants per a la comunitat educativa.
Col·legi Sant Pau Apòstol de Tarragona
A Tarragona, la romanitat mana, per això els ambaixadors de 5è de primària aproparan als alumnes de la Escuela San Juan Bautista de Trujillo el nostre patrimoni històric a través dels monuments més significatius. Alhora,  coneixeran de primera mà, els orígens maies de la cultura hondurenya.
A la Secundària, tindrem oportunitat de conèixer els mossens de les dues institucions, quan es posin en comú les xerrades de formació en valors que faran als alumnes de 2n d’ESO a cadascuna de les institucions educatives.
Escola Joan XXIII de Tarragona
Els ambaixadors del Joan XXIII han plantejat un repte molt simpàtic pels alumnes ambaixadors de 2n de Primària. La idea es interpretar una cançó típica catalana i reptar els alumnes de la Escuela Moseñor Virgilio de Sonaguera a que la reprodueixin de nou. Clar que ells no s’escaparan d’haver de reproduir alguna cançó hondurenya imitant els gestos, els balls i  la musicalitat dels instruments centreamericans.
A la secundària els alumnes de 2n d’ESO seran el encarregats de posar en comú com son les dinàmiques socials al seu barri, en comparació amb el dia a dia de la ciutat de Sonaguera: els joves, els establiments, les associacions, l’oci, la cultura, gustos i aficions, etc.

"Qui és la meva mare i qui són els meus germans?" Mateu (12, 46-50) 

Aquestes precioses experiències de comunió a les aules seleccionades tindran el corresponent ressò en tot el centre. Doncs com a ambaixadors d’Esttela,  seran portaveus del projecte i facilitadors d’un compromís que és el de tots: “Ser llum del món” (Mt 5, 14-16). 
La nostra presència enmig del món no pot passar desapercebuda per que som, per gràcia de Déu, portadors d'un do immens: la Bona Nova de Jesucrist. Formem una comunitat cristiana, units per llaços de parentesc espiritual. Amb la resta d'escoles diocesanes, i amb tots els infants i joves del món. Esttela, n’és el signe visible.

Francesc Ortiz Giménez
Director de la Fundació Sant Fructuós 
-Escoles diocesanes de Tarragona-
Artícle Revista Església de Tarragona Març-Abril 2018