Paraules de D. Anastasio Gil, director nacional d'Obres Missionals Pontifícies
Les Obres Missionals
Pontifícies són com el campanar d'una església des del qual es pot contemplar
la vida del poble, les seves vicissituds i cruïlles. Des d'aquesta perspectiva
universal i missionera podem descobrir i conèixer la vida de tants pobles, sobretot
la d'aquells en que l'existència dels quals sembla no tenir relleu social, però que
tenen vida encara que sigui silenciosa i aparentment sense relleu. El panorama
que contemplem és una invitació irrenunciable a identificar-nos amb aquests
germans nostres, àdhuc que desconeguts. Compromís que ens porta a assumir el
goig del rol del campaner per avisar al poble davant qualsevol circumstància
especial o per convocar a la seva gent a les celebracions comunitàries
mitjançant el repic de les campanes. Allà a dalt, al costat de les campanes i
agafant els seus batalls estan els missioners, atalaiant l'horitzó per conèixer
de primera mà la vida dels pobles per comunicar al món sencer el que succeeix i
per convocar a la humanitat a un compromís missioner. Mitjançant ells
l'Església es fa missió fins a l'últim confí de l'univers.
Obres Missionals
Pontifícies té el goig de convidar al Poble de Déu per participar en aquesta
missió. Ho fa al llarg de l'any, però de manera particular en aquests dies de
Nadal. N'hi ha prou amb acostar-nos al portal de Betlem per escoltar el so de
les campanades que en tres moments successius ens interpel·len per respondre
positivament a Déu que ens crida a ser deixebles missioners. Els qui escolten
els seus sons i estan ràpids per posar-se en camí poden viure
l'experiència gojosa d'un nadal missioner, que no es circumscriu a uns dies
determinats, sinó a tot l'any. Tant de bo aquest Nadal tingui per a nosaltres
ressons missioners al llarg de l'any, perquè per als qui tenen “passió per la
missió”, sempre és Nadal.
El primer dels
tocs campaners es va sentir el dia del DOMUND amb aquell volteig de repic que
repetia una i mil vegades “Surt de la teva terra”. Al principi amb prou feines
es va percebre la més mínima resposta perquè “encara quedava molt temps”. Però
la seva persistència aconseguia despertar-nos del possible anquilosament i
instal·lació en el qual vivíem. Havia arribat l'hora de deixar moltes coses i
preparar-se per sortir de casa. Era la primera trucada a prendre part en la
urgència de la missió que implicava sortir del petit cercle egocèntric que ens
tanca al nostre petit món. Aquest primer toc convoca a Belén on descobrim al
mateix Déu que surt del seu misteri amagat per fer-se present i visible davant
els homes. Déu surt de si mateix. Allí a Betlem contemplem a Maria i Josep que
responen als plans de Déu, sortint dels seus propis projectes que, per molt
bons que anessin, eren diferents als de Déu. Fins i tot van haver de sortir del
seu “Natzaret” per caminar cap a un lloc on ni tan sols hi havia espai per a
ells. Al costat de les campanes d'aquest “llogaret global” es poden veure a tants missioners i missioneres que van sortir de la seva terra, van pujar a
l'altura de la missió i amb el seu testimoniatge ens desperten de la temptació
de deixar per més tard l'arriscada decisió de permetre a Déu que trenqui els
nostres plans. Des de l'altura de la missió ells són un permanent repicar
perquè ens posem en camí, acompanyant a Maria i a Josep.
Amb motiu de la
Jornada d'Infància Missionera sona la segona campanada amb la força del que té
autoritat, àdhuc respectant la llibertat: “Segueix-me”. Paraula que copeja amb
força el cor dels qui han tingut la decisió de sortir de si mateixos. El Déu
fet home surt a la trobada de l'home, el seu germà, i li proposa que segueixi
les seves petjades. En visualitzar qualsevol “pessebre” es constata la
senzillesa d'uns pastors que, de sobte escolten un so sorprenent –d'unes
campanes?- que els anima a posar-se en camí i anar al lloc del seu origen. Deixen
les seves coses, el seu ramat, i junts van acostant-se al Portal, on contemplen
a una mare que acaba de donar a llum a un nen. En oferir-li el que tenen
descobreixen el secret gratificant del seguiment. Els sons d'aquesta segona
campanada segueixen ressonant en l'actualitat amb la veu del Papa Francesc en
dir-nos que és el temps de la misericòrdia, que és el temps de posar-se en
camí, és el temps del seguiment. La mediació propera i més immediata dels qui
compartim el carisma de les Obres Missionals Pontifícies són els missioners que
en arribar a la missió ens desvetllen els seus rostres en els quals es
reflecteixen l'admiració agraïda. S'han deixat sorprendre, com els va succeir
als pastors. Les circumstàncies narratives de la cultura d'aquests pobles són
superades per la constatació d' “alguna cosa divina” que descobreixen en ells.
Sorgeix el desig d'identificar-se amb la seva llengua i forma de ser.
Decideixen quedar-se allí amb ells, rebent l'afecte i l'acolliment de qui els
han obert les portes de la seva llar i oferint-los el millor del seu “ramat”,
la fe que han rebut.
Finalment les
Obres Missionals Pontifícies, amb motiu de la Jornada dedicada a pregar i
col·laborar amb les vocacions naixents als Territoris de missió, fan ressonar
la tercera campanada. En arribar al Portal de Betlém, després d'haver recorregut
el camí, descobrim al Nen Déu, en els braços de Maria i Josep. És un espai que
no té fronteres ni portes. És l'Església sense duanes. Allí arriben uns Mags
d'Orient per donar fe del que estan veient i romandre un temps amb ells. Quan
van percebre en el seu cor els primers indicis de la vocació no només es van
posar en camí, sinó que de manera intel·ligent van anar preguntant fins a
arribar a la destinació, fins a trobar la certesa de la seva vocació. Es van
quedar un temps, l'indispensable i necessari, per madurar la certesa de la fe i
de la vocació. La resposta, “Aquí estic, mana'm”, serà el so d'aquesta tercera
Jornada missionera. És la resposta a la tercera campanada. Amb el rastre dels
Mags podem entendre la necessitat acompanyar a les vocacions locals, al
sacerdoci i a la vida consagrada, en tot el procés de la seva formació.
Després, com va succeir amb els Mags, s'expandeixen pel món sense necessitat
d'un nou estel perquè ells s'han convertit en estel de la humanitat. Aquests
són els nostres missioners, “estel de la humanitat”. On hi ha un missioner hi
ha un punt d'ignició que il·lumina, crema i transforma. És el ressò de la
comunitat que celebra la fe reconeixent a Déu ocult en el cor de cada home, de
cada dona.
D'aquesta manera
podem entendre que el Portal de Betlem no és una estació de terme, sinó més
aviat de partida, és la càtedra de l'amor de Déu. Des de l'interior d'aquella
cova brolla com una força interior que transforma a qui s'ha acostat no per
curiositat, sinó per amor, i surt d'allí per explicar a uns altres el que ha
vist i experimentat. Així el missioner, sense saber-ho ni buscar-ho, es
converteix en testimoni, en deixeble missioner.
Anastasio Gil
García
Nadal 2016
Versión en castellano: Las campañas de Belén, vía www.obrasmisionalespontificias.es